@article { author = {Shirahmadi, Sima and Barzegar, Taher and Ghahremani, Zahra}, title = {Effect of Two Training Methods on Growth Indices and Yield of Greenhouse Cucumber (Cucumis sativus), cv. Gohar}, journal = {}, volume = {9}, number = {2}, pages = {117-127}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {2476-6321}, eissn = {2476-5651}, doi = {10.22084/ppt.2017.2239}, abstract = {In order to evaluate the effect of training methods and seasonal changes on growth and yield of greenhouse cucumber, an experiment was conducted in a randomized complete block design with three replications. Treatments consisted of two training method including Twin-stem method (V-method) and single-stem method (high-wire method). Seasonal changes were considered as the variation of solar radiation and natural light during winter and spring. The result showed that training method had significant effect on plant growth. The highest plant length and node number was obtained from single-stem method. Reduction in the light radiation decreased the number of flowers per node without affecting the pruning and training methods, while the number of flowers per plant and consequently number of fruit and yield per plant varied in different treatments. Positive correlation was observed among light radiation, fruit number and yield.}, keywords = {Single-stem,Twin-stem,Correlation of seasonal changes,Yeild}, title_fa = {تأثیر دو روش تربیت بوته بر شاخص‌‌های رشد و عملکرد خیار گلخانه‌ای (Cucumis sativus) رقم گوهر}, abstract_fa = {به‌منظور ارزیابی اثر تربیت بوته و تغییرات فصلی بر شاخص‌های رشد و عملکرد خیار گلخانه‌ای، آزمایشی در قالب طرح بلوک‌های کامل تصادفی با سه تکرار انجام شد. در این پژوهش دو روش تربیت بوته شامل روش تک شاخه‌ای و دو شاخه‌ای مورد بررسی قرار گرفت. تغییرات فصل با تغییرات تابش خورشید و شدت نور طبیعی طی زمستان و بهار در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که روش تربیت بوته تأثیر معنی‌داری بر رشد گیاه داشت و بیش‌ترین طول بوته و تعداد گره در روش تک شاخه‌ای به‌دست آمد. نتایج همچنین نشان داد که کاهش شدت نور موجب کاهش تعداد گل در هر گره بدون تأثیر از نوع روش تربیت بوته گردید، درحالی‌که تعداد گل و میوه در بوته و عملکرد تحت تأثیر روش تربیت بوته قرار گرفت. هم‌چنین همبستگی مثبتی بین روند تغییرات نور با تعداد میوه و عملکرد مشاهده شد.}, keywords_fa = {تک شاخه‌ای,دو شاخه‌ای,همبستگی تغییرات فصلی,عملکرد}, url = {https://ppt.basu.ac.ir/article_2239.html}, eprint = {https://ppt.basu.ac.ir/article_2239_8bad6095c388fdb22fff17d498ab7fd4.pdf} }